Monday, June 21, 2010

Kisah Kura-kura & Arnab (4 siri)

Salam Ukhuwah Fillah…

05-042010 Sinergi (bekerjasama)  Kisah Kura-kura & Arnab (4 siri)

1- Kura2 menang sbb arnab tertidur. (Kura2 jalan slow & steady)
2- Arnab menang sbb dah tak tidur. (Arnab dah ambil pengajaran)
3- Kura2 menang sbb lumba kat trek kura2 (hutan paya & sungai)
4- Sama2 menang sbb separuh kat trek arnab(Jalan yg lurus) separuh lagi kat trek kura2(paya & sg). Sampai di tebing sungai, arnab tak pandai berenang, kura2 bawa arnab & sama2 sampai garis penamat. >> Sinergi <<


Pengajaran cerita;


1. Kura2 menang sebab kekurangan lawan. Dalam hidup ini kekadang kita berjaya disebabkan ada orang yang tidak pandai ambil peluang atas kehebatan diri sendiri dan malas berusaha(over confident + less effort). Oleh itu orang yang ada kekurangan diri tapi usaha kuat akan berjaya.

2. Arnab menang sebab dah ambil pengajaran. Hidup kini bukan lagi ‘Slow & Steady’ tapi ‘Fast & Steady’. Kalau tidak… Kita ketinggalan ke belakang.

3. Masing2 kita mempunyai trek masing2. Trek di sini bermaksud, kita mempunyai bidang yang kita kuasai. Seperti Arnab, dia menang sebab berlumba di trek yang bertanah rata & lurus tetapi kalah dengan Kura2 apabila menggunakan trek berpaya dan sungai. Oleh itu ketahuilah kelebihan masing2 untuk berjaya.

4. Hidup di dunia memang memerlukan SINERGI kerana kita tidak mempunyai semua kepakaran. Kita memerlukan orang lain untuk menampung kekurangan kita.

No comments:

Post a Comment