Wednesday, June 16, 2010

Win-win situation

04-302010 Win-win situation (Fikir/keadaan Menang-menang)

Maksud Win2 situation ialah supaya semua masalah/cabaran itu ditangani secara menang-menang.

(Konsep 7 Habits). Semua pihak yg terlibat berpuas hati.
Cth situasi menang-menang zaman Nabi ialah ketika perletakan hajarul aswad. Nabi diberi kepercayaan utk memutuskan cara terbaik utk meletakkan hajarul aswad. (Oleh kerana Nabi diberi hak utk memutuskan, boleh shj Nabi sendiri yg letak, tetapi nabi berfikir agar semua org/pihak berpuas hati).

Nabi membentangkan serbannya & memutuskan agar setiap ketua kabilah memegang setiap bucu serban. Nabi meletakkan hajarul aswad di tengah2 & dibawa serban itu ke tempat hajarul aswad. Seterusnya Nabi sendiri yg meletakkan kembali batu itu ke tempatnya. Semua kabilah berpuas hati dgn cara itu & dapat mengelakkan berlakunya peperangan. (pada zaman Jahiliyah, isu yg kecil boleh membawa kpd peperangan, inikan pula perkara besar bagi mereka).

Situasi kini, jika anak2 bergaduh contohnya Abg memukul Adik disebabkan adik mengambil pensel milik si Abg. Ibu atau bapa tidak boleh terus menyalahkan si Abg dengan berkata, “Abang kenalah mengalah kepada Adik”. Di sini, abg kena mengalah & ibu bapa memenangkan Adik.

Ucapan yg sepatutnya ialah, “Abg, tidak baik memukul Adik, mintalah dengan baik-baik”. Seterusnya berkatalah kepada si Adik, “Adik pula, sepatutnya meminta izin Abg jika hendak menggunakan pensel Abang”. Lanjutkan dengan memberi peringatan kepada kedua-duanya dengan berkata, “Abah dan emak berpesan kepada kamu berdua agar berkongsi barang. Berkongsi adalah adalah akhlak yang mulia”.
Anak-anak akan berada dalam situasi ‘menang-menang’. Ini akan mendidik anak2 kita menjadi orang yang berintegriti tinggi. Ingat, Anak-anak adalah cerminan diri ibu bapanya…

1 comment: