05-032010 Understanding before being understand (Memahami Sebelum Difahami)
Kita hendaklah mendepani situasi dgn saksama. Perlu memahami kenapa seseorang bertindak dgn tindakan yg pada pandangan kita tak berkenan di hati.
Contoh seorang anak membasuh pinggan dgn menjirus pinggan di atas lantai dapur, bkn di sinki. Ibu tak sepatutnya memarahi anak tadi. Tetapi sepatutnya bersabar dan bertanya tentang tindakan anak tadi. Mungkin anak tadi berniat utk menolong membasuh pinggan tetapi tak sampai nak membasuh di sinki sebab masih kecil… Setelah mengetahui niat si anak, barulah ibu tadi menyatakan hasratnya dgn memberitahu, “Baiknya anak ibu, tapi lain kali basuhlah di bilik air atau panggil ibu utk tolong ambil kerusi supaya dapat membasuh pinggan di sinki”. Hal ini dapat menaikkan semangat anak tadi untuk terus menolong ibunya. Jika terus dimarah tadi, mungkin anak tadi tidak akan berani menolong atau berkecil hati.
Situasi lain, Pengetua sekolah selalu mencari salah guru bawahannya sebab memberi makanan berlebihan daripada kantin sekolah kpd org luar. Sering kali juga memarahi guru td. Guru tadi patut memahami pengetua td sebelum pengetua td dapat memahami niat dia yg baik agar makanan lebihan tak dibazirkan. Mungkin pengetua td merasa tak dihormati oleh guru itu disebabkan tak minta izin dahulu sebelum memberi makanan tadi. Setelah guru tadi faham barulah masalah dpat diselesaikan & hubungan antara guru & pengetua menjadi baik.
No comments:
Post a Comment