Sunday, June 13, 2010

Kepentingan Visi dalam hidup

Salam,
Sekadar perkongsian ilmu. Slot motivasi Pagi ini adalah Rancangan IKIM.fm, saya hanya mengambil isi pentingnya sahaja. Tak lah saya ini pandai mengolah ayat. Sekadar nota kepada diri agar sentiasa bermotivasi…
Seboleh mungkin saya gunakan ayat yang mudah dan ringkas dalam nota saya ini. Moga bermanfaat.

Motivasi Pagi oleh Ustaz Zamri B Zainuldin
(IKIM.fm setiap 7.30 pagi Isnin ~ Jumaat, Ulangan 7.45 malam)


04-272010 Kepentingan Visi dalam hidup

Bahasa mudah ialah angan-angan yang baik untuk berjaya.
Kisah ketika perang Khandak(parit; idea Salman al farisi)/Ahzab(bersekutu; tentera musuh yg bersekutu dgn pelbagai puak kafir musyrik).
Nabi bersama-sama menggali parit dan setiap kali terpercik api daripada batu yg terkena cangkul nabi, nabi bersabda, “Akan jatuh kerajaan Rom & Parsi ke tangan Islam”. Sebanyak 3 kali diulang sabdaan baginda itu (Cerita lengkap, sila rujuk Buku Sirah Nabi/Buku-buku Hadis yang muktabar).
Setelah beberapa tahun kemudian Islam memang berjaya membebaskan Rom & Parsi. Dua kuasa besar ketika itu ibarat kuasa Amerika Syarikat sekarang.

Ibrah/Pengajaran Hadis:

Perlu bercita-cita tinggi utk bermotivasi & memajukan diri. Orang yang tidak mahu berangan-angan/berwawasan bererti tidak mahu memajukan diri sendiri.

Bukankah Rasulullah dalam maksud hadis ini mengatakan sesuatu yang sangat besar untuk dicapai? Tetapi para sahabat yang mendengar sabda baginda berusaha melaksanakan janji Rasul kita.

Jika hendak berangan pun susah, inikan pula nak maju/lakukan usaha yg lain.
Tetapi jangan pula kita panjang angan-angan. Cukup sekadar kita mempunyai harapan untuk memajukan diri.

1 comment:

  1. salam, sebahagian angan-angan akan menjadi cita-cita andai diiringi dengan usaha. namun angan-angan sekadar angan2 dan berpanjangan anganan nescaya kita menjadi sahabat syaitan.
    wallahu'alam.

    ReplyDelete